I'm in love in Råneälv

Råneälv är Sveriges största skogsälv. Älven startar uppe vid kända slalom berget Dundret i Gällivare kommun. 22 mil senare mynnar den ut i Råneskärgård vid det lilla samhället Råneå i här Norrbotten.

Älvens karaktär är mycket skiftande. Detta får vi presenterat i fiskefilmen Flugfiske i Råneälvdal som spelades in för några år sedan av Mountain Media.

Det går många berättelsen om Råneälvens groteska skapelser till gäddor. Mynningsområdet erbjuder ett stort utbud på olika sätt att fånga drömgäddan på.

Min stora passion i livet har sedan några år sedan varit flugfiske efter gädda, orsaken är Råneälv och dess bestånd på stora gäddor.

Mynningsområdet medger ett spännande jerk, spinn- och flugfiske. Stora områden är grunda vilket ger bra förutsättningar för betesfisken.

Efter leken stannar gäddan kvar i mynningsområdet och kalasar på abborre och på norsen kommer på näringssök förbi älvmynningen och iblank en liten bit upp i älven.

Igår (2008-05-28) var jag med Ulf Larsson från SR Norrbotten för att spela in ett radioprogram för programmet "Jakt och Natur" om gäddfiske. Vi fångade 25 st gäddor med en medelvik på 4 kg, detta är helt otroligt bra, men ganska normalt för årstiden i Råneälv.

Jag lyckades och med att brännna ett personbästa på fluga, en fet gäddmadam som uppskattningsvis vägde 8-10 kg nöp min långsamt instrippande gäddfluga. Fighen vart kort, efter kanske 10 sekunder spottade hon ut min fluga och försvann i Råneälvens humusfärgade vatten.

Många frågar vad vi gör med all fisk som vi fångar. Efter som att en grundtanke som jag alltid går efter är att jag endast behåller den fisk som jag vet att jag kommer äta så släpper jag tillbaka alla gäddor till sitt rätta element. En till tes som jag går efter är att det är viktigare att det finns fisk än att fånga fisk så innebär det också att jag returneras det mesta som jag fångar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge