Sammanfattning av senaste guideresan till Arctic Seasport, Saltströmmen, Norge

Uppdatering av bloggen och Facebook
Min tanke var att jag skulle skriva lite varje dag här på min blogg och på Facebook. Men tekniken ville något helt annat. Internetanslutningen fungerade sporadiskt så det varit inte riktigt som jag ville.

Platsen
Som vanligt så var vi på bästa fiskecampen i Saltströmmen, Arctic Seasport och fiskade efter Saltströmmens  havsfiskearter i närområdet.

(Havsfiske i magisk natur. Saltströmmen bjuder på härliga upplevelser.)

Hälleflundrafisket i Saltströmmen
De två första dagarna var tröga. Vi la tid på att fiska hälleflundra. Hälleflundra fisket var ok. Vi landade totalt 34 hälleflundror under denna period jag var på plats dock ingen större. Den största vi fick under guidningen var 87 cm, kring 8-9 kg alltså.

Tyska sportfiskeprofilen Reiner Korn fick dock en fin kveite på 25.5 kg en av dagarna.

När vi var i Valnesfjorden och jiggfiskade torsk så hade vi en mäktig hälleflundra, + 50 kg, som följde med ända upp till båten.

En rolig del i fisket är utveckling. Senaste tiden har jag börjat spinnfiska hälleflundran med 8 ft haspelspö som har kastvikt upp till 300 gram. Detta spinnfiske var väldigt effektivt. Jiggar som är 14-16 cm och med en skalle som väger 80-150 gram är det jag använt mest. Ljusgula, pärlemor vita, röda och ljusgröna jiggar har varit bäst.

Det viktiga är att man har en haspelrulle som har en bra broms och som är saltvattentålig. Tex ”Daiwa Caldia 4000”.

Några ställen där vi landade hälleflundra:
  • Klungsetvika
  • Misvaerfjorden
  • Valnesgrynnan
  • Oeygrunnar
  • Maasoye
  • Breivika
(Det är alltid speciellt med första hälleflundran. Olli landade hälleflundra varje guidedag.)

Torskfisket i Saltströmmen
Torskfisket var riktigt bra. Vi hittade fina stim inne i Klungsetvika med perfekt matfisk. Vi tog några för köket och släppte tillbaka massor.

(Vi hittade fina stim med jagande rovfisk.)
Med sista gruppen åkte vi in i Valnesfjorden. Där hade vi ett riktigt race med massor av torsk och några fina mellansejar upp till 4 kg. Vi fick massor med torsk från 3-7 kg och hade några timmar med ett makalöst fint torskfiske med torsk på hela tiden.

Några ställen med bra torskfiske var:
  • Klungstevika
  • Reinskanken
  • Storholmen (utanför fiskecampen)
(Tonny med en härlig Kisse från Saltströmmen.)

Havskattfisket i Saltströmmen
Fisket efter havskatt (No: Steinbit, Eng: Wolf fish) var bland den bästa jag varit med om när vi riktade fiske och med tanke på hur lite tid vi la på att fiska havskatt. Tonny, som jag guidade fick sina första 4 havskatter någonsin vilket alltid är lite extra roligt.

Vi fick totalt 8 st havskatter med 3 fina toppar på 9.5 kg, 12.1 kg och 12.4. En grupp från Sverige, som fiskade själv, landade en mäktig kisse som vägde 8.5 kg i viken bakom fiskecampen samma dag.

Fisketips för havskatt: Fiska med tunga jiggar där du monterat en stingerkrok (3 krok) och dunka jiggen i botten hela tiden. Sandområden med stenar är ställen där havskatten trivs under våren.

Några ställen med bra fiske efter havskatt
  • Viken bakom campen
  • Oeygrunnar
  • Reinskanken
  • Misvaerfjorden
  • Breivika
Havsöringsfiske i Saltströmmen
Fisket efter havsöring är troligt bland det bästa i Europa, medelvikten är makalöst hög här. Även fast det var väldigt tidigt på säsongen, dvs för kallt i vattnet, så var jag tvungen att ta några provpass. Det resulterade i en liten "sjöörret" på 1.4 kg samt några tappade havsöringar.

Under ett av två guidepassen efter havsöring fick en vi lite hälleflundra som en trevlig bonusfisk. Det var en 5 kilos kveite som tog på den trollade 18 cm wobblern. Snacka om att den bjöd upp till fight på ett 80 grams haspel! :-)

Rapporterna som jag fick av lokala sportfiskare visade att dom stora ändå kommit igång. Vad sägs som följande havsöringar som landades då jag var på plats?