Misvärfjorden i Saltströmmen rockar

Först var jag ut vid Kyrkan, punkt K12, och såg ett antal fiskar som var och slog i ytan. Min första tanke var att det var havsöring. Efter några spinnkast så slog det på en fisk som visade sig vara ett sej stim som jagande i ytan. På 15 minuter fick jag 4 st finare sejar på spinnfiske, alla gick högt upp. Som vanligt fiskade jag med blå färg, ett Toby skeddrag som vägde 40 gram.

Efter K12 åkter jag vidare till Misvärfjorden i Saltströmmen. Från kl 01:00-04:00 var det ett riktigt bra fiske. Jag brände ett antal fiskar pga. att jag fortsatte att fiska med "havs UL", dvs med mitt 11 ft laxspö, 110 grams kastvikt. Jag tror att mothugget blir för klent efter som att spö bugar för mycket vid mothugget.

Efter någon timme så böt jag till havsfiskespöt och då gick det bättre. Jag fortsatte att tappa fisk men det vart i alla fall 3 st hälleflundror, några torskar och en havskatt.

Jag kan konstatera att 135 grams Storm jiggar fungerar riktigt bra, röda eller blå.

Allt gick tillbaka utom en torsk på dryga 3 kg som blev dagens middag.


MVH Robert Westin

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge