Testfiskat Sufix 832 i Lule älv

Jag var och fiskade havsöring i Lule älv under dagen och passade då på att testfiska kommande linan "Sufix 832". Ett vanligt problem med flätade lina är att man inte kan tro på diametermåttet som står på kartongen efter som att linan inte är rund. Materialet, Gore-fiber, gör linan relativt "ärlig" i diameter specifikationen, dvs ovanligt rund för att vara flätad lina vilket är mycket bra.

Jag märkte också att den är slitstark. När vi fiskar havsöring i Luleälven så använder vi ofta skeddrag eller spinnfluga som vi fiskar på botten eller nära botten. Linan klarade av den stenklädda botten galant.

Jag kommer ihåg att jag läste någonstans på nätet att linan har vunnit
pris på ICAST som bästa lina. Om det är den bästa linan vet jag inte, men jag märkte att den har väldigt liten friktion i jämförelse med andra linor, den kastar vansinnigt bra även på haspel! Jag jämförde med två andra olika linor i samma diameter (0.24) med lika mängd lina, 120 meter, på spolen.

Som en lite kuriosa så kan jag nämna att linans material Gore-fibre görs av samma företag som tillvärkar Gore-tex.

Det är sällan jag bli imponerad av en fiskelina, nu vart jag det. Skillnaderna mellan de olika linorna var så stora. Jag är övertygad om att denna lina kommer bli 2011 års storsäljare.

Hur gick fisket då? Jag fick två havsöringar (41 cm och 48 cm) och tappade 3 st fina fiskar. Vi hade två gäster från Finland samtidigt på sträckan. En av dom, Jari, landade en havsöring på 43 cm och Kent från Piteå fick en fin 52 centimeters blank havsöring.


MVH Robert Westin

Kommentarer

Hej!
Ja har provar sufix flätlina för några år sen!
-Och det var den sämsta flätlinan ja någonsin använnt!
Måhända är den bättre nu!!
Om ja vore dig skulle ja prova savage-gears flätlina den är tunn,rund & stark!
Nyligen när ja använde 0,10mm av deras lina drog ja upp en gammal mörtstuga på 15kg, som satt fast i bottensedimentet i ån här!
Finns en ännnu bättre flätlina än savage-gear men den finns inte på Svenska marknaden.
Den fick ja prova via en bekant!
Den flätlinan är dyr men den håller tjockleken som står på förpackningen nästan till 100%
En slitstark & riktigt bra lina.som är extremt bra att kasta med =))))
Om ja vore dig skulle ja proca savage-gear optic.

Mvh/David
Tack för kommentaren.

Jag förstå vad du menar. Spunnen/flätad lina har aldrig varit riktigt bra för haspel.

Gamla Sufixlinorna var inte speciellt bra för detta ändamål. Dom fungerade dock bra på mulirullar.

Jag har också fiskat med massa olika linor.

Har nog fiskat med de flesta olika märken som finns i Sverige, dock inte nya Savage Gear som också rapporteras vara bra.

Innan denna lina hade jag Strikewire Pro som favorit.

"Sufix 832" är helt klart den bästa linan jag fiskat med så jag ser fram emot när jag kan köpa storspolar. Jag kommer att byta på alla mina haspelrullar.


MVH Robert Westin

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge