Luleälv 2011-11-18: Lax och havsöring i båten


Idag var jag ut med min goda vän Magnus Lantto. Efter som att guidningen dagen innan var bra så hade jag stora förhoppningar på att vi skall få en fin dag på älven. Det skulle visa sig att mina förväntningar skulle infrias.

Magnus är en van sportfiskare som åker upp till fjällen några gånger per år tillsammans med han far. Både öring och röding samt en och annan harr brukar bli lurade av hans beten.

Älven fast han gillar att fiska så har Luleälven aldrig riktigt lockat. Tidigare försök var inte så lyckosamma vilket gjorde atthan tappade intressen för att fiska i Lule älv.

Idag skulle vi fiska från båt. Hand-trolling är den dominerade metoden i Luleälv. Älven är en kuperad och hemligheten till att lyckas är konstant bottenkontakt vilket innebär att när man fiskar så måste man reglera linlängden (bottenkontakten) hela tiden. Därför fungerar endast trollingen där man sitter och håller i spöet hela tiden. Då kan man snabbt släppa ut lina eller veva in lina vid behov.

Efter att vi riggat spöna hoppade vi in i båten och startade vårt fiske. Första timmen hände inte mycket, precis som dagen innan.

Vid 11:00 så kom fisket igång. Magnus började med en fin öring på ca 2 kg. Den tog min favorit wobbler Rapala Flat Rap, 8 cm. Kort efter det så fastnade Magnus med grejerna i botten. Jag knöt på en ny pater nostel tackel med 100 grams päronsänkte i ena tafsen och wobbler i den andra.

Denna gång bestämde jag mig för att Magnus skulle få provfiska med nya Rapala Max Rap (MXR 7). Det är en 7 cm wobbler som ser ut som en liten laxsmolt, liknande Rapala wobblers fiskade bra i våras. Nya Max Rap fiskade otroligt bra. Han fick ytterligare en havsöring och 3 st laxar innan klockan två då vi avslutade dagens fiske.

Fisket i Lule älv var bra denna dag också. Själv så fick jag två havsöringar och en lax. Magnus landade en öring, tre laxar och en gädda i mellanstorlek.

Tre nya personbästa, en på öring och två på lax, gjorde nog att Magnus fått nytt förtroende för Lule älv.

Mvh Robert Westin

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge