Ok lax- och havsöringsfiske i Luleälven under natten

Just hemkommen från Norge. Sitter och drömmer tillbaka till hälle-drill och stora sejar. Snacka om att jag vill tillbaka. Men det är ett av problemet. Nu är jag hemma, laxfisket har precis kommit igång i Luleälven. Under tiden i Nordnorge fick jag konstant rapporter om laxfisket i Norrbotten, allt från katastrof som i Torne- och Kalixälven till en sen start i Luleälven. Byskeälven har levererat, som vanligt. Hur som hälst så längtade jag till laxfisket när jag guidade i Norge.

Man vill alltid ha det man inte kan få för tillfället. Satt och pratade om isfisket med en av gästerna i natt. Vi båda drömde om stora abborrar på balans pirk och böjda spön vid gäddmetet på isen.

Laxen lyser tyvärr fortfarande med sin frånvaro i Kalix- och Torne älv, men till Luleälven har dom kommit. Visserligen mycket sent.

Kanske inte så konstigt att uppgången i Lule älv är rätt så säker. Vattenfall planterar in 550 000 lax och 100 000 havsöring smolt, år efter år.

Men den odlade laxen brottas också med stora problem, smoltdödlighet på över 90 %, för stora (feta pga hög-energi foder) vid utsläpp, terminalfiske i mynningen och laxfällor i älven mm.

Denna säsong är inte bra i Luleälv när jag gemför med tidigare år. 2009 var ett katastrofår. Säsongerna innan dess har fisket varit riktigt bra.


Nu har fisket på prickig fisk i Luleälven nedströms Boden kommit igång, äntligen. I natt fick en gäst från Finland en lax på 6.1 kg.

Jens Nilsson fick en fin på 2 kg och 2 st till feta silver drogs av två andra finska gäster på sträcka som jag arrenderar. Fisket är inte bra, men nu är det bra för att vara denna säsong.

I natt blir det ett nytt försök.


Med vänlig hälsning
Robert Westin


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge