Dags att agera för den vilda havsöringen

Än en gång kommer det ut nya rapporter om att den vilda havsöringen här uppe är utrotningshotad. Så kallade fritidsfiskare (nätfiskare) i kusten slår ifrån sig och säger ”Men vi fiskare ju bara sik”. Medan andra menar att om vi skulle stoppa fisket på havsöring så hotas det fria skärgårds livet.

Min fundering är då hur mycket skärgårds liv kommer det att finnas då havsöringen är helt borta?!

Sedan finns det dom som lägger ut 2 km nät för "husbehovsfiske", tillåt mig att skratta. EUs regel om avsaluförbud för fritidsfiskare som skall sälja fisk med åtgärdplaner kanske dessa personer har missat.

Jag vet inte hur många gånger jag bloggat om detta och påpekat statusen för den vilda havsöringen här uppe. Visst är det så att det finns havsöring i skärgården, men det är viktigt att vi förstår skillnaden. Den största delen är planterad fisk från Luleälv, Skellefteälv och från Finland.

Många sportfiskare drar sitt strå till stacken och släpper tillbaka alla havsöringar som har fettfenan kvar.

Ett FVO efter Torneälv kommer snart att införa fiskeförbud på all öring. De biflöden som dom har i sitt område är reproduktionsområden för Torneälvens unika havsöring. En stor eloge skickar jag till dom!

Vi måste inte invänta regleringar från tex Fiskeriverket eller Länsstyrelsen. Vi kan agera själv och ta eget ansvar.

Vad gör du?


MVH Robert Westin

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge