Stefan Tornberg har återkallat sin motion om att bygga ut nationalälvarna

Stefan Tornberg har idag tagit ett mycket klokt beslut, han har återkallat sin motion om att bygga ut biflödena till våra nationalälvar. Att en riksdagsledamot drar tillbaka sin motion är ovanligt. Förra veckan skrev riksdagsledamoten Stefan Tornberg (C) en motion om att nationalälvarna biflöden skulle få byggas ut. Jag var en av många som reagerade kraftigt mot den motionen.

Personligen så anser jag att det är stort av Stefan Tornberg ta tillbaka sin åsikt i denna fråga. Han vill inte vara med i en utveckling där man kan kommat att ifrågasätta skyddet av nationalälvarna.

Jag hoppas att det är fler politiker, precis som Stefan, som ser dom otroligt stora nackdelarna som minivattenkraftverket ger. El-tillförseln är otroligt låg samt att miljöskadan blir vansinnigt stor. Vi har ca 1000 minivattenkraftverk i Sverige, dom ger total ca 2% el till systemet!

På sin sin blogg så skriver Stefan bla:
"Norrbotten har fantastiska naturvärden som vi självklart måste vara rädda om."

Jag håller helt med.

Vi behöver el, så är det. Vi har en stor klimatutmaning som vi möter idag. Jag är helt övertygad om att vi kan inte fixa ett miljöproblem genom att skapa ett nytt.

Jag anser att vi skall lägga pengarna från el certifikatet till utveckling av Smart grid i stället.

Tummen upp till Stefan Tornberg.

Länkar:
http://www.sr.se/norrbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=3161252http://stefantornberg.blogspot.com/2009/10/motionen-om-vattenkraft-fran.html

MVH Robert Westin

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge