Dag två i Saltströmmen: Havsfiske efter torsk och hälleflundra


Idag började jag havsfisket i Saltströmmen med att fiska torsk. Det vart massor med torsk. Mellan 13:00-14:00 vart det fisk i varje ner släpp. Inga riktigt stora kom upp, men fina matbitar i alla fall. Största torsken vägde 7.2 kg. Fem torskar hamnade i fiskbaljan och resten släppte jag tillbaka.

När jag vart less på att dra torsk så flyttade jag fokus till hälleflundra. Efter som att jag aldrig varit så här tidigt i Saltströmmen så visste jag inte vilka förväntningar jag skulle ha. Dessutom är det helt fel månfas för hällefisket denna helg. Men skam den som ger sig.

Hälleflundra passet gick bättre än väntat. Jag landade en kveite som var 93 cm lång. Det fick gå tillbaka till sitt rätta element. Jag fortsatte att nöta på samma ställa. I detta område har jag tidigare själv landat många hälleflundror och guidat upp ett gäng fina plattfiskar.

När den femte hälleflundran följt jiggen ända upp till båten började frustrationen krypa fram. Finns det något jobbigare än att se en fisk simma nyfiket, men ändå lojt efter betet?! Jag tror inte det.

Efter 50 minuters fiske utan att se eller känna något small det på. Jag kände snabbt att det var en lite finare fisk. När fisken gjorde sin första 30 meters rusning så förstod jag att det var en hälleflundra. Efter tre rusningar till botten fick jag upp fisken till båten.

Hälleflundran låg lugnt och fint i ytan, men när jag böjde mig för att plocka upp håven så tog den sin chans. Efter några snabba slag med huvudet så lyckades den spotta ut jiggen och simmade ner till den sandklädda havsbotten.

... så kan det gå :-D

Jag uppskattar kveitens längd till ca 120 cm vilket innebär en viktspann på 18-22 kg.


Mvh Robert

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge