Dag 3 i Saltströmmen: Torsk, missade hälleflundror & sönder tuggade jiggar


(Solen på väg ner i Saltströmmen)

Idag la jag fokus på att hitta nya områden för både torsk och hälleflundra. Ett område började jag fiska in när jag var här senast. Det ligger mycket nära fiskecampen här i Saltströmmen, bara 3 minuter ut från flytbryggan. Där har gäster landat 5 st hälleflundror samt två havskatter över 8,5 kg när jag guidat dom fördelat på två 2 timmars pass.

Idag gjorde jag mitt tredje pass på området och det gick riktigt bra ... eller inte, beroende på hur man ser på det. Jag hittade hälleflundrorna i alla fall. Två jiggar tuggades sönder. Vid tre tillfällen så behagade hälleflundra att följa jiggen upp till båten. Just innan den sista vände ner kunder jag svära på att den gav mig ett finger, det kändes så i alla fall. Så spot:en gav totalt fem kontakter med hälleflundra vilket är helt ok.


(Typiskt vid hälleflundra fiske: Sönder tuggade jiggar)

Efter att jag ledsnade på att Saltströmmens platta guld häcklat mig så bytte jag område i hopp om att hitta några som ville vara med i matchen. Nu åkte jag in i viken som är bakom fiskecampen, till kraftlinjen. Detta är ett känt hälle-ställe. Det tog inte lång tid innan jag fick se ytterligare en till hälleflundra som simmade "lagom intresserad" bakom jiggen, 2 meter under båten tappade fisken intresset helt och vände ner igen. *SUCK*

Två timmar efter att tidvattnet vänt så bytte jag målart och satte igång att fiska efter torsk igen. Dagens torskfiske var precis lika bra som dagen innan. Nu fiskade jag första från 60 meter ner till 110 meters djup, där fanns torsken i massor.

Sedan från 150-190 meter, där fanns det också lika mycket med torsk. Ett av stimmen som jag fiskade på var 60 meter högt!


(Detta torskstim sträckte sig från 120 meter till 180 meters djup, dvs 60 meter högt!)

Jag hittade också stora stim med torsk på grundare områden, men det var mindre individer, 1.5 - 3 kg.


Mvh Robert Westin

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge