Vi kanske skall förbjuda tjuvfisket?

Titeln på detta inlägg får nog många att lyfta på ögonbrynen. Men det finns en tanke bakom det hela. Min far har alltid sagt att man borde förbjuda tjuvjakten. Jag tror att han menade att det var så utbrett och vanligt inom vissa områden att till slut så brydde sig ingen, det liksom bara var så.

Igår då jag parkerade bilden nere vid vår sträcka i Luleälv så kom den fram en tillsynsman från den lokala fiskeklubben. Han berättade att han fått samtal angående en "sportfiskare" som stod på vår sträcka och plockade upp havsöring som inte höll minimum måttet. Tillsynsmannen var på väg att ringa mig, så min ankomst var väl tajmad.

Personen som fiskade på vår sträcka var en trevlig och lugn människa. Jag bad om att få se fiskekortet vilket han visade upp på en gång. Han hade ett giltigt fiskekort som var inköpt på ett av de lokala försäljningsställena som finns här i Boden.

Efter att jag inspekterat fiskekortet så frågade jag om han fått någon fisk, svaret var nej. Eftersom att jag misstänkte att han inte hade rent mjöl i påsen så bad jag om att få se i ryggsäcken som stod placerad vid sidan. Detta nekade han mig till. Självklart har han rätt att säga nej till det.

Om man läser våra fiskeregler så står det att man har skyldighet att visa upp fångst för tillsynsman eller fiskerättsägare när man blir tillfrågad om detta. Detta innebär också det man har med sig för att förvara fångsten eller annat utrymme där fångsten kan förvaras.

Det är mycket ovanligt att de som fiskar inte är behjälpliga och visar upp innehållet i påsar och ryggsäck när man ber om det, detta var faktiskt första gången jag blivit nekad.

Efter som att personen inte visade upp det som fanns i ryggsäcken så avvisade jag under 24 timmar. Han tog detta mycket bra och packade ihop och lämnade älven utan protester.På eftermiddagen (samma dag) kom jag tillbaka till Luleälv. Tillsammans med vår älvvärd och en person till skulle vi fiska lite samt gå igen vad som skall göra vid älven under den närmaste tiden. När vi tittade ner mot den nedre delen av sträckan så höll jag på att tappa hakan, jag upptäckte att han var tillbaka och fiskade, även fast han var avstäng. Vår älvvärd gick ner till honom och avhyste han för andra gången under samma dag.

Här kan man tro att historien är slut, men icke. Han gick ner till den lokala fiskeklubben sträcka och fortsatte sitt fiske. Nu misstänkte jag att han inte hade något fiskekort för denna stäcka så jag bad en av våra tillsynsmän som också bevakar åt fiskeklubben att kolla i fall personen hade något giltigt fiskekort. Min misstanke var rätt, han hade inget fiskekort för den sträckan.Hör och häpna, personen i fråga åkte alltså fast för tjuvfiske 3 gånger samma dag, inom ett området som max är 600 meter långt.

Detta är alltså en person som är en mycket van sportfiskare. Flera pimpel SM och andra större fisketävlingar har han varit med i. Så att han vet vad som gäller, dvs att man alltid måste förvissa sig om vilka fiskebestämmelser som gäller för det aktuella fiskevattnet innan man skall påbörja sitt sportfiske. Så är det överallt utom i kusten, havet och de 5 största sjöarna.

Kan det vara så att denna person har satt detta i system? Han har tjuvfiskar så många gånger och åkt dit så att han inte bryr sig längre?

Han köpte fiskekort hos oss, men han behöll fisk under minimum måttet. När det inte gick så fortsatte han sitt tjuvfiske på en annan sträcka, utan fiskekort. Vem vet, han kanske hade tänkt följa minimum måttet då?! En form av inverterat tjuvfiske?!

Jag röstar i alla fall på att vi skall förbjuda tjuvfisket *ironi* … eller kanske börja jobbar mera med attityder kring att vistas i naturen. Bara för att man gjorde på ett speciellt sätt för 30 år sedan betyder det inte att det är ok och göra lika idag, tiderna och naturen förändras. Vi måste anpassa oss till det.

Hur som hälst, 24 timmar vart 15.5 månader. Han är välkommen tillbaka till Luleälv den 1 januari 2010.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge