Nya hot spots för hälleflundran i Saltströmmen (Norge) med ett fisketips: "Passivt fiske".

(Besök  vid Öeygrynnan.)
Igår hittade jag ett till ställe här i Saltströmmen som levererade hälleflundra. Landade en som var 104 cm, tappade en vid båten som var i liknande storlek och drillade en lite finare bit. Öeygrynnan (Öyegrunnar) har potential. Det intressant är att hälleflundran är så otroligt stationär. Det visar också att man skall vara väldigt försiktigt med uttaget, dvs hur många man tar upp för att äta.

Alla tre gick på inom ett område som är 40 x 40 meter, det gäller alltså att man driftar rätt. Det är likadant i Klungsetvika, Valnesfjorden, Valnesgrynnan och Misvärfjorden.

Hälleflundran har alltså vissa områden som den tycker är mera intressant än andra. Idag ville hälleflundran ha fart på jiggarna, igår ville den att det skulle gå långsamt.

Passivt fiske med jigg
Förra säsongen upptäckte jag att vid vissa tillfällen så gav passivt fiske mera påslag än när jag fiskade aktivt. Efter det började jag med att fiska passivt med ett spö som jag sätter fast i en spöhållare. Det är påtagligt ofta som detta spö ger fisk.

Efter som att det alltid blåser lite eller att båten rör på sig så simmar jiggen. För att detta skall fungera bra så måste man fiska med en jigg som simmar med väldigt lite vattentryck mot paddeln.

Medan det ena spöt fiskar passivt i spöhållaren så kan du fiska aktivt med ett annat. Detta gör havsfisket efter hälleflundra mera spännande. Antingen så vertikalfiskar du eller så spinnfiskar du med jiggar som är 12-15 cm långa. Jiggskallarna jag använder väger 80-150 gram beroende på djupet och hur mycket det blåser.





Följ NordNatur på Facebook:
http://www.facebook.com/nordnatur


Mvh Robert Westin

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge