Julöringen är fixad

Det är rätt så intressant hur fisket kan vända fullständigt från en dag till en annan. Igår fick fick jag endast en havsöring och en sik under en hel dags fiske på älven. Idag var det ett helt annat ljud i skällan. Nu hade Luleälvens laxar bestämt sig för att hugga på allt som man satte i vattnet och när dom högg så var påslagen tydliga.
Dagens första lax låg i båten efter mindre än 5 minuters fiske. Den fisken högg när jag fiskade av "båtgränsen". Jag fortsatten en timme till i samma ordet vilket resulterade i att ytterligare tre laxar fick syna håven. Men efter som att målarten är havsöring så flyttade jag på mig några kilometer nedstörms Lule älv.
Efter en kopp kaffe och en kanelbulla så fortsatte jag jakten efter en gravöring. Jag bestämde mig för att prova samma område där jag igår fick en 46 cm havsöring. Det tog inte mer än 10 minuter av fiske så satt lax nr 5 på min Salmo-wobbler. Det var en stridbar laxhona som vägde kring 6 kg. Precis som dom andra laxarna så fick hon också simma tillbaka, vilket min Landseer tik Mila inte var allt för nöjd över.
Jag fortsatte att nöta i området. 1 timme senare hade lax nr 6 och lax nr 7 fått simma tillbaka, men julöringen saknades fortfarande.
En kompis kom förbi i sin båt. vi hann med en kopp kaffe och lite fiskesnack.Han berättade att han hade varit nere vid Paradisön utan en ända känning.
Strax efter klockan ett small det på en kraftig bit. Jag kände på en gång att det var en öring. Efter 30 sekunder så klev den av och jag svor lite mig över mig själv att jag missade min gravöring till julbordet.
Men skam den som ger sig. Jag åkte igen tillbaka till samma ställe där  öringen klev på och släppte ner wobbler till botten av Lule älv. Tio sekunder senare bugade spöt kraftigt, jag hade tur och fick på en ny fin öring. Denna känndes inte riktigt lika stor som den förra, men att det var en fin havsöring var jag säker på.
Några minuter senare drog jag in fisken i håven. Den välmatade havsöringen mätte 67 cm.


Gravöringen till julbordet är fixad.

Mvh Robert Westin

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge