Guidening i blandat väder med torsk,långa, uer och hälleflundror x 8 i Saltströmmen, Norge


För några månader sedan kontaktades jag av Mari Solin som ville komma till Saltströmmen i Norge för att lära sig havsfisket. Detta var deras första fiskeresa till grannlandet i väster och deras första gång dom provade på havsfisket.

Vi började med att gå igenom båtarna och båtkontraktet på fiskecampen Arctic Seasport. Efter den genomgången vart det dags att byta om till fiskekläderna, fylla båten med utrustning och sedan kliva i. Vi började med att titta på hur båten, ekolodet och plottern fungerade. Efter det fick gästerna lära sig att köra båten. Båtarna är generellt lättkörda, men det är alltid bra att få känsla över hur man skall parkera båten vid bryggan, speciellt om det blir trångt i båthamnen.

Efter det vart det dags att åka ut till första stället som vi skall havsfiska på. När vi kom från visade jag vilka pilkar och jiggar som fungerar bra för olika arter. Första fiskekvällen var fisket lite trögare än normal. Vi landade ett gäng torskar (2-3 kg) och en några fina sejar som vägde dryga kilot.

Andra guidedagen fick vi leta fisken. När vi kom till Klungset så fick vi bra med torsk och hade på några finare bitar. Själv fick jag på en hälleflundra, modell större, som slet av linan när jag la ordentligt med press på fisken. När linan brast så svor jag över mig för att jag slarvat när jag knöt knuten till tafsen. Det är första gången på över 8 år detta händer! Otroligt klantigt av mig, haha.

Efter lunch så tilltog vinden. Då valde vi att flytta på oss. Vi fick helt enkelt för snabb drift för att kunna fiskas bra, vi driftade 2-3 knop. Efter som att det blåste västlig vind så var Valnesfjorden ett bra alternativ. Det området ligger i lä då.

Valnesfjorden är ett mycket intressant område för hälleflundra och torsk. Vid mina senaste 5 resor till Saltströmmen har fjorden varit otroligt produktiv. Men denna gång hände det något jag aldrig varit med om tidigare eller ens hört talas om.

Fisket efter det platta guldet började bra. Mari tog en hälleflundra på andra nedsläppet och jag fick direkt känslan att vi skulle få uppleva något spännande. Vi fortsatte att drifta om ett området där jag tidigare haft bra fiske. Efter ytterligare 2 hälleflundror, många med torskar, en långa på 2.8 kg (25 meter grunt!) och en liten Uer (Sve: Kungsfisk) så kom vi in på en grundtopp där jag såg jagande fisk på ekolodet.

Jag instruerade Mari och hennes söner att vi skulle fiska ca 3 meter ovanför botten, då small det till. Alla fyra fick på var sin hälleflundra samtidigt! Två gånger tidigare har jag varit med om "tripplar". Men aldrig detta. Kalabaliken i båten var totalt. Efter avkrokning och fotografering gick fiskarna tillbaka för återväxt.

(Marie med en av "de fyra" hälleflundrorna vi fick samtidigt.)

Totalt landade vi 8 st hälleflundra på sista guidepasset, många torskar, en långa och en uer. Vi hade en härlig dag på havet och många skratt och böjda spön.

Att boka en fiskeguide?
Personligen så tycker jag att det är klokt att boka en fiskeguide när man kommer till ett område för första gången. Genom guiden kommer den som bokar att få massor med kunskap som tagit 1000 tals timmar för fiskeguiden att lära sig. Denna erfarenhet får man serverat på ett professionellt sätt och gör att man kommer fiska effektivare under kommande dagar, eller fiskeresor, då man fiskar själv.


Mvh Robert Westin

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge