Massor med vatten och trögfiskat i Lule älv

(71 cm havsöring tagen på Nils Master Invincible)

Nu har vårfloden tagit ett hårt grepp om Luleälven. Idag låg vattenflödet nära 1000 m3/sek! Snösmältningen tar med sig bla jord och sand så att vattnet blir humusfärgat (brunt) vilket gör det svårfiskat. En av fördelarna är att det lockar upp mycket fisk i älven, så när vattennivån går ner till normala nivåer kommer nog fisket att vara väldigt bra denna vår i Lule älv.

Det vart i alla fall några havsöringar för min del. Jag fick totalt 4 st med en topp på fina 71 cm. Jag landade alla fiskar på en Nils Master Invincible, 8 cm, färg 093.

(Havsöring med fettfena OCH med en trolig odlingsskada.)

Anmärkningsvärt var att jag igen fick en havsöring med fettfena. Jag vill uppmana alla som fiskar i Luleälven att släppa tillbaka alla havsöringar som har fettfena, det kan vara en vild fisk. Med tanke på den vilda havsöringens katastrofala beståndsstatus här uppe i Norrbotten så anser jag att alla havsöringar med fettfena skall släppas tillbaka.

Det kan ju vara en fisk som missats att klippas i Hedens laxodling. Det kan också vara en odlad öring från Finland som simmat över Östersjön och sedan hittat till Luleälven. När man inte vet om om det är en vild eller odlad öring så anser jag att man skall följa försiktighetsprincipen och släppa tillbaka dom öringar som har fettfena.

Havsöringen med fettfena som jag fick igår är troligt en odlad havsöring. Den hade en komplett fettfena. Men om du tittat på stjärtfenan så ser du att den är skadad. Detta är en vanlig skada som fiskar får när dom är i en fiskodling.


Mvh Robert Westin

Kommentarer

Anonym sa…
Kanonbra blogg du har :)
Anonym: Tack :) Det var vänligt.

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge