Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Fiskecampen Arctic Seasport i Saltströmmen
Hösten är en klar favoritperiod under året. Havsfisket i Norge brukar vara riktigt bra och höstfisket här hemma lika. Under september så var jag till stor del i Saltströmmen och guidade, med undantag för några dagar i början av september. Då hade jag några guidning hemma i Luleälven.

Lule älv augusti: Lax och öring
Fisket var bra i Lule älv. Gästerna landade både lax och havsöring. Vi hade inget bompass. Det intressanta var att flera av laxarna som vi tog var fortfarande helt ok i kvalitet, dvs dom var inte helt lek färgade. Detta är ett tydligt tecken på att vi hade en lite senare och längre säsong i Lule älv, precis som i många andra älvar runt om i Norrbotten.
En vild havsöringshona som får gå tillbaka.
Havsfiske i Saltströmmen
Efter några intensiva guidedagar hemma i Boden så packade jag bilen full för 3 veckors havsfiske i Saltströmmen. På schemat stod det att jag skulle ta hand om gäster från USA, Vitryssland, Spanien, Sverige, Argentina, Norge, Polen och Holland, något jag verkligen såg fram emot.

Som vanligt så kom jag fram några dagar innan första gruppen anlände. Det är både skönt och praktiskt att ha tid på sig efter som att det är mycket som skall förberedas inför en guidning. Utrustningen skall dubbelkollas, tackel och tafsar skall knytas, krokar skall bytas och dessutom är det bra att man hinner fiska in sig innan första guidepasset sätter igång.

Vi kollar fisket i Valnesfjorden.
Forskning på hälleflundra (kveite)
När jag kom fram så träffade jag några forskare från norska Havforskningsinstituttet som var på plats för att ser hur hälleflundran klarar av Catch and release. Vi hade några mycket intressant diskussioner och utbytte erfarenhet. Just detta forskningsprojekt har jag följt nära sedan det startades för några år sedan efter som att vi har hållit kontakten redan i det initiala läget.

Forskningen är mycket intressant och framför allt mycket viktig pga att det finns en diskussion om ifall C'n'R skall tillåtas eller inte i Norge. Det som forskarna kunde konstatera i detta läge är att när man hanterar hälleflundran rätt så går det utmärkt att släppa tillbaka den, mortaliteten (dödligheten) är låg. Förhoppningsvis så får detta forskarteam mera pengar till nästa år så att projektet kan fortgå.

Notera följande: Från och med 1 januari 2018 så måste alla hälleflundror över 200 cm släppas tillbaka, död eller levande.

Själv så tycker jag att dom borde inför ett fönsteruttag för kveite (hälleflundra) i Norge, 100-140 cm. Allt under 100 cm och allt över 140 cm borde få gå tillbaka.


Guidningarna och fisket
Jag upplever att fisket var som vanligt under hösten, dvs ganska bra. Det största problemet (i-landsprogram) var att det spelade ingen roll vart vi fiskade, makrillen hade tagit över helt. Detta var ganska kul till en början, men efter någon timmes galet makrillsfiske så vart vi less och sökte nya områden. Så här var det dom första 14 dagarna, varje dag. Makrill precis över allt. Jag provade tom att stanna mitt i fjorden, där jag aldrig har fiskat tidigare efter som att det är 537 meter djupt. Jag gjorde ett släpp, efter några sekunder var alla upphängare fulla med makrill.

Nöjd gäst med nytt PB, drygt 18 kg.
När vi väl lyckades att hitta områden där det inte var så otroliga mängder med makrill så hade ganska bra fiske. Fin torsk och fin sej. Vi landande också hälleflundra, kolja, vittling, långa, kungsfisk och lubb. Valnesfjorden och Brevika var dom områden där vi hade bästa blandfisket. Men även utanför Reinskanken var det bra.

När jag inte hade gäster så sökte jag också nya områden för sandskädda och rödspätta. I viken bakom fiskecampen Arctic Seasport hittade jag massor med små sandskäddor som stal mina räkor hela tiden, vilket var otroligt frustrerande. Så ett tips är, ta med STORA mängder räka då du skall bottenmeta efter sandskädda. Ett annat tips är, byt område när det bara finns mindre fiskar.

Jag fortsatte mitt egna fiske med att fiska in mig på ett nytt områden för hälleflundra som jag hittade gången innan jag var i Saltströmmen. Jag fick en hälleflundra, Magnus som var med i båten landade också en hälleflundra. Men det roliga var att jag drog en fin torsk på 11 meters djup med haspelutrustning. Detta är en ganska bra hot spot där vi ofta drar ganska bra med torsk i området och bara drygt 50 meter från spoten "Torsk som fan" ligger hälleflundran. Detta visar något som forskarna påtalat, att kveiten kan hålla sig mycket lokalt.
Fin bonustorsk (20.1 kg) tagen på spinnfiske med mindre jigg och 100 grams skalle.
Luleälven och höstöringen
Lule älv, höstöringar och få grålaxar
Höstfisket har varit ok i år också. Dock så har jag märkt en markant skillnad. I år har vi inte fått så mycket lekfärgad lax under oktober. Tidigare år har det varit så att fördelningen har varit att man fått landad 10-15 laxar innan man hittade en öring. Laxen är mycket mera aggressiv under lekperioden än öringen, den tränger bort öringen.

I år har det varit tvärt om. Jag har haft ett bompass. Under som övriga passen i oktober och november så har jag lyckas med att landa endast 3 st laxar från land, medan jag och mina gäster har tagit 21 st öringar.

3 st laxar är anmärkningsvärt få fiskar från land under oktober och november.
En öringshona med fettfena som fick gå tillbaka.

Fiskeauktion till förmån för Värdens barn
Under oktober så genomförde jag en fiskeauktion tillsammans med Sverige Radio, P4. Den som vann auktionen fick följa med en dag på Luleälven tillsammans med mig. Dessutom så fick vinnaren behålla utrustningen. Pengarna gick oavkortat till insamlingen Värdens Barn som bla SVT och SR står bakom.

Vi genomförde fisket lördagen den 4 november. Vi fick verkligen kämpa för att hitta fisk. Dagen slutade med 2 st landade öringar vilket också innebar nytt PB för Andreas, vågen visade 2.5 kg. Med lite flyt så hade vi haft en riktigt bra dag. Förutom dom två som vi landade så tappade vi också 5 st fiskar som högg försiktigt.

Andreas och hans pappa hjälpte Världens barn.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge