Båtfiske premiären 2013 i Lule älv är avklarad

(Marcus drillar lax modell större.)

Igår, den 11 april, hade jag hade min båtfiskepremiär i Lule älv tillsammans med Marcus. Så här tidigt har jag aldrig båtfiskat i älven. Det tidigaste datumet jag hade innan idag var 16 april. Älven har inte gått upp ännu och det gick att fiska från båtfiskegränsen ner till den konstgjorda ön Lemisören, det räckte gott och väl för mig. En sträcka på ca 500 meter.

I mitten av ön Lemisören finns det en stor ispropp som stänger av en öppen sträcka som skulle lägga till cirka 800-1000 meter ytterligare att fiska på. Så när den proppen släpper kommer det att gå att båtfiska ner till övre Överskäppningen. Min gissning är att den isproppen kommer att försvunna inom några dagar.

Själva fisket började bra i början. Efter 10 minuter krokade jag av min första fisk. Det var en honlax som vägde kring 6 kg. Hon högg vid båtfiskegränsen på min wobbler.

(47 cm övervintrad havsöring från Luleälven.)

Några minuter efter det kom den första öringen upp. Det var en mindre variant på 33 cm som högg på min Salmo wobbler. Cirka 30 minuter efter den öringen gick det på en lite större salmo trutta, måttbandet visade 47 cm, gissningsvis vägde den kring 1.3 kg. Den fick också gå tillbaka.

Sedan var det Marcus tur att få årets första känning. Den var en rejäl fisk som gav ett riktigt häftigt påslag. Några intensiva minuter senare såg jag fisken. Det var en otroligt blank övervintrad lax. Den vägde med all säkerhet mer än 10 kg. Marcus fiskade också med wobbler. Samtidigt som jag böjde mig fram för att ta håven så släppte fisken, men Marcus var nöjd i alla fall. Han konstaterade förnöjt att det alltid är roligt att få känna säsongens första fisk.

(Marcus landade en vacker 1.1 kg brunöring,måttbandet visade 45 cm.)

Så här pågick förmiddagen. Vi landade totalt 4 st öringar och 2 st laxar. Vi tappade flera fiskar och hade ytterligare påslag. Men när klockan vart 13:00 så var det som att alla fiskar i Luleälven gick på bio, vi hade inte en enda känning efter det.

Halv fem avslutade vid fisket. Vi packade ihop och åkte upp till bilen och släpet. Personligen så tycket jag att det var en lyckad premiär med tanke på hur tidigt det är på säsongen. Jag tror att fisket under maj kan bli otroligt bra.

Björn, Benny och Micke hade också ett bra fiske, men från Luleälvens is. Innan jag och Marcus avslutade vårt fiske kom Björn åkande på sin skoter, dom hade också avslutat sitt isfiske. Han stannade till och berättade att han upplevde dagens fiske precis som oss, dom hade haft en bra förmiddag med några fina öringar och en väldigt trög eftermiddag.

Mvh Robert Westin

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge