Sista fiskepasset med Jesper i Luleälven

Idag gick Jespers flyg hem klockan 15:45. Men vi skulle hinna med ett fiskepass till i Luleälven innan det var dags att checka in på Kallax Airport i Luleå. 06:30 ringde klockan, strax efter 08:00 var vi på plats vid Luleälvens strand. När vi kom ner så syntes det att vattennivån gått upp, inte mycket med tillräckligt för att vi skulle kunna ha ett hyfsat sportfiske.

Vi började dagens fiskepass på samma ställe där vi fiskat mest under Jesper vistelse här i Boden, dvs i mitten på sträckan. Jesper började med ett glidmete som var apterad med bläckfisk. Jag fiskade som vanligt med skeddrag.

Efter 30 minuters fiske fick jag på dagens första fisk. Det kändes som en havsöring av det mindre formatet. Mitt mothugg vart för löst, fisken slet sig för att snabbt simma tillbaka till sin ståndplats. Efter det hände det inte mycket men vi stannade kvar en dryg timme på stället så att vi kunde fiska av området.

Vid 10:00 förflyttade vi oss till den nedre delen av sträckan. Det skulle visa sig vara en bra strategi. Det tog inte många kast innan den första laxen landades av Jesper, en hane på ca 3 kg. Några kast senare så tog jag en lite havsöring på 39 cm.

Vi stannade kvar på den nedre delen av sträckan resten av dagen. Jesper landade en till havsöring och en till laxhane. Jag fick en havsöring på 48 cm som drog vågen till 1050 gram.

Klockan 14:30 avslutade vi dagens fiske för att åka hem så att Jesper kunde packa färdig inför sin hemresa. Väl framme vid flygplatsen så sade vi hej då tillvarandra. Jesper konstaterade att detta var hans första resa till Norrbotten, Boden och Luleälven, men definitivt inte hans sista.

Klicka här för att se filmen från sista dagens fiske i Luleälven.