Spinnfiske Luleälv 2010-04-12

Solen gassade på, knapp något moln på himlen. Jag sitter hemma framför datorn och jobbar. Förbannar mig själv för att jag inte är ute. Fiskesuget är där, jag vill ner till älven.

Björn ringer och frågar om jag skall med och ”släppa drag” under isen. En sportfiskemetod för Lule älv som är svår, men otroligt spännande. Jag var inte svår övertalad, men skulle bara fixa lite saker innan.

När jag är klar med mina göromål så skall draglådan för isfisket fram. Jag letar den utan framgång.


Vid tjugo i två fick jag ett SMS från Marcus. Han funderade om jag skulle ner till Luleälven för att fiska. Snabbt fick han ett svar tillbaka: "Är på gång ner :-)".

Jag inser efter ett tags letande att den rätta draglådan inte är hemma, den ligger hos farsan. Så jag ger upp mina planer om isfiske denna dag.

Först var det ju meningen att jag skulle haka på Björn och gänget för att isfiska på älven, men efter som att jag inte hade rätt draglåda hemma så fick jag ändra mina planer.

Jag och Marcus bestämde att vi skulle ses femton minuter senare på vår sträcka.

Ganska snabbt kände Marcus en stöt i draget.

Det kom ett besök och vi satte oss ner och snackade. Under tiden kommer Björn på skotern och berättar att isfisket varit trögt pga det dåliga flödet. En av killarna hade haft en känning, men inte mera än så. Efter att vi druckit kaffe och snackat lite om fiske i Norge och fjällen så fortsatte jag och Marcus, denna gång lite längre ner efter sträckan.

Efter andra kastet fick jag påslag, en fisk som satt på i ca 3 sekunder. Kastet efter det hade jag ett nytt påslag. På samma ställe som det förra.

Kan det va varit samma fisk?



Marcus som stod längre ner efter Luleälven tog hoven och kom upp till mig. Vi fiskade på och pratade en hel del allt möjligt kring sportfisket. Efter en timme small det på igen, denna gång satt den kvar.

Efter en kort fight tailade jag en laxhona på ca 4 kg, en övervintrad lax som självklart fick gå tillbaka. Kort efter det avslutade vi dagen. I morgon är det en ny dag, nya möjligheter.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge