Saltströmmen 20 maj – 7 juni 2009

Efter att ha guidar i Saltströmmen under 3 veckor så kommer här en liten rapport som jag hoppas skall hjälpa dig till ett mera spännande fiske när du skall dit näsa gång.

Hälleflundra
Kveitefisket har varit riktigt bra. Misvärfjorden, Hästhagen och Klungsetvika har varit bäst. Några Svenskar fick också bra med hälleflundra vid de gröna seglingsmärkena som ligger när man kör mot kyrkan som ligger vid inloppet till Misvärfjorden.

Totalt så landades det av Svenska och Tyska fiskegäster över 200 st hälleflundror när jag var på plats! Dom flesta av dom fick gå tillbaka.

Mina favoriter har blivit Storm-jiggar: 135 gram samt 264 gram, gröna, röda eller blå.

På bilden till ovan ser du svenska gästen Kenn Kjellsson med en vacker kveite på 27 kg.

Länkar till Storm-jiggarna:
http://www2.normark.se/public/Servlet?anr=03159-OD
http://www2.normark.se/public/Servlet?anr=03159-BSD

Havsöring
Havsöringsfisket var trögt. Det kalla vattnet innebar att silver torpederna inte riktigt var på hugget, dom gick för nära land för att man skulle kunna komma åt dom på trolling. Jag fick en vid Kvarkvika och hade på några stycken. Kvällen och natten den 6 juni såg jag minst 20 st havsöringar som var upp och jagade ca 1/2 -1 meter utanför land, 4 st var upp samtidigt vid båten. Gissa om det var frustrerande då ingen av dom högg, jag testade alla wobblers och alla skeddrag jag hade med mig utan framgång.

Hade också två påslag just utanför fiskecampen Arctic Seasport då jag trollade.

När jag trollade så använde jag endast med Fladen Conrad - 18 cm samt Rapala Magnus 18 cm som i vanliga fall brukar vara stensäkra. Jag tror att man skall använda mindre wobblers när det är kallt i vattnet, 12 -16 cm som man tynger ner med ett 40-60 grams päronsänke.

En grupp av svenska noterade flera havsöringar vid de gröna seglingsmärkena en kväll.

I Misvärfjorden, vid ”vita båthuset”, hade jag på en fin havsöring vid trolling samt en som följde med jiggen då jag spinnfiskade efter Hälleflundra. Vid K12 följde det efter en riktigt stor havsöring, plus 8 kg, när jag spinnfiskade med jigg. 3 gånger i rad gäckade den mig då den kom den följde jiggen upp till båten utan att hugga … det kändes ganska tungt.

Torsk och sej
Vid Klungsetvika är det också bra med torsk. Ett gäng svenskar tog en fin på 17.6 kg när dom trollade med jigg. Flertalet över 10 kg har fångat där de sista veckorna. Även Hesthagen och K12 har gett fina torskar på upp till 11 kg.

Jag fick också rapporter från några lokala sportfiskare som var ute efter Hälleflundra om fina sejar från 4-11 kg vid K12. Själv fick jag några sejar från 4 kg – 6.1 kg på just K12 och inloppet till Misvärfjorden då jag spinnfiskare.

Martin Englund med sin fina Havskatt på 10 kg

Havskatt
Förutom Hälleflundra är Saltströmmen känt för sitt fina fiske på stor Havskatt. Flertalet Sverige, Norge och Europarekord kommer här ifrån. I början på säsongen är det vanligt att man hittar stor havskatt ganska grund, enda upp till 3 meters djup. I grunda Misvärfjorden fick Johnnie Gedda en kisse på 11 kg.

De gröna seglingsmärkena gav Martin Englund en grym på 10 kg på ca 10 meters djup sandbotten. Vid den klassiska Kattväggen fanns det också fina Havskatter. En grupp från Sverige fick 3st granna katter på 2 timmar som vägde 10.5 kg, 6 kg och 4.5 kg.

Själv fick jag en mindre Havskatt på 2.5 kg på samma ställe som Martin Englund, dvs de gröna seglingsmärkena.

Länk till fiskecampen Arctic Seasport.


MVH Robert Westin

Kommentarer

Unknown sa…
Hej Robert! Kul att du också har fått lite kisse. Har du fått någon kveite av storlek?

Ha det vi ses den 7 juni på artic seaport.

Slit Spö

Johnnie Gedda

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge