Introduktion guidning i Luleälven gav öring

Dagen efter att jag kom hem från havsfisket i Norge stod det introduktions guidning i min kalender. Agneta Rönnlund och Siv Tjärner från Fjällorna i Norrbotten ville prova på fisket efter Luleälvens havsöringar. Dom rapporter jag fått medans jag var i Norge gav inte så stora förhoppningar. Fisket hade varit trögt, mycket på grund av den högsommarvärme som slagit sina klor i Boden senaste veckan. Vattentemperaturen var för hög helt enkelt. Denna dag var inget undantag.

Jag mötte Siv och Agneta vid Statoil i Boden. Efter inköp av fiskekort av tjejerna och lite dricka till mig själv så bar det av ner till Luleälven.

Vi packade först upp fiskegrejerna och satt ihop våra spön. Sedan så började vi med att gå igenom själv a fisket efter öring. Jag berättade om vilka skeddrag jag föredrar beroende på vattenflöde, siktdjupet och väder. Jag visade också hur man knyter slittafs och jag berättade om fördelat och nackdelar med olika typer av linor vid fisket, dvs skillnaden när man använder flätlina eller nylonlina på rullen.

Efter det slank en kopp kaffe snabbt ner och vi gick älvstranden för att börja fisket. Jag började med att visade lite kastteknik och vad man skall tänka på när man spinnfiskar efter öring i en älv.

Ett mantra som jag alltid fiskar efter i älvar är: "Om man inte fastnar i botten så fiskar man fel." Största andelen fisk står alltid på älvens botten. En av anledningarna är att det strömmar minst på botten. En annan är att en havsöring går och ställer sig bakom olika strukturer, ex bakom en sten, stock eller i en grop. Där är ofta fiskens ståndplats.

Även denna dag var fisket trögt. Jag fick en fin brunöring på cs 2.3 kg som fick gå tillbaka. Förutom det så landade David en fin blank havsöring som vägde över 3 kg och Per fick 2 st havsöringar när han fiskade med spinnfluga.


Förutom dessa fiskar så kände vi inget mera ... eller jo, det gjorde vi. Jag och Siv lyckades med konststycket att felkroka varsin minimört. :-)

Vi hade en riktigt trevlig dag vid Lule älv med alldeles för bra väder.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge