24 april, 2013: Bra igår ... trögt idag

(Mila undrar också vart fisken är.)

Det är rätt så intressant hur fisket skiljer sig mellan olika dagar. Igår hade jag och Magnus ett otroligt bra fiske från land. Idag kammade jag noll. Jag hade 3 st "stötningar" i draget.

Då måste vi titta på vad som skilt sig mellan dagarna:

1) Vattenflödet
  • Igår var det svagt stigande vattenflöde vilket ofta är positivt för fisket.
  • Idag var det sjuknade vattenflöde vilket ofta är negativt för fisket.
På tal om vattenflödet; Nu fungerar Vattenfalls webbsidan "Fiskevatten" igen. Gå in på http://fiskevatten.vattenfall.se/lule-alv/boden för att se det aktuella vattenflödet genom Bodens kraftverk i Luleälven.

2) Vädret
  • Igår var det mulet, det blåste samt att de småduggade hela dagen vilket generellt ofta är bra för fisket.
  • Idag var det fint väder, blå vacker himmel. Det blåste lite, men inte lika mycket som dagen innan. Själv har jag haft jättebra fisken under dagar som denna, så jag tror inte att vädret idag hade så stor påverkan. Men dom generella väder-förutsättningarna var bättre igår. Under senvintern/tidig vår blir fisket ofta bra när det är bra väder efter som att då kläcker Bäcksländan.
3) Månfasen
Jag har ganska länge pratat om månens påverkan på tidvattnet. Det blir extra tydlig när man upplever tidvattnet i Nordnorge. Man det är rätt månfas så är havsfisket bättre efter som att det blir mera fart på vattnet.

Många som fiskar röding i fjällen påpekar samma sak, både under vintern och sommaren. Själv har jag varit noggrann denna vinter och noterat månfasen när jag guidat efter röding och jag ser samma mönster. Dom bästa fiskedagarna har vi fått mycket mera röding från isen med rätt månfas i jämförelse med som sämsta fiskedagarna som har haft sämst månfas.
  • Igår var det 96 % fullmåne.
  • Idag 99 % fullmåne.
Jag har märkt att fisket är bäst 3 dagar innan 99-100 % full- eller nymåne, samt 3 dagar efter. Den dagen (eller dagarna) som det är 99-100 % är fisket sämst.

Sammanfattning
Själv klart så finns det alltid undantag, jag har haft bra fiske dagar när det inte "skall" vara bra. Men sammanställer man detta så ser man ett ganska tydligt mönster. Det intressanta är att komma på hur man skall fiska för att ha lika bra fiske dom dagar skall vara "tröga" som dom bra dagarna.

Jag kanske skulle ha fiskat med glidmete eller spinnfluga i stället? Eller varför provade jag inte mina tunga 40 grams spinnare?

I morgon är en ny dag med nya försök.


Mvh Robert Westin

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge