Provfiskat: ABU Tormentor levererar havsöring och lax i Luleälven



För några veckor sedan fick jag en leverans med 4 st olika färgkombinationer av wobblern ABU Tormentor, 70 mm. Jag fick chansen att testa Tormentorn för att se om dom också kunde leverera havsöring här uppe i norr. Här är resultatet.

Tormentorn är en wobbler som jag alltid har haft i min betesbox. Men traditionens makt varit lite för stor för att jag skall ha ”vågat” att fiska med den kontinuerligt. Rapala- och Bomber wobblers är dem som jag oftast blött när jag jagat och guidat efter älvens silvertorpeder från min båt.
När jag gemför olika beten och provfiskar dom så är det några preferenser som jag tittar lite extra på. För mig är gången viktig. Men också finishen, hållbarhet, kroken och självklart om dom fångar fisk.

Gången
Tormentorns gång är bra. Jag skulle klassa den som mitt emellan Rapalas- och Bombers gång.
Jag upptäckte snabbt att wobblern tål mycket hög vattenkastighet. Den andra fiskedagen strömmade det 927 m3/sek i Luleälven och wobblern simmade fortfarande lika bra. Detta är en otroligt viktig förutsättning för fisket i en älv.

Hållbarhet
När vi handtrollar efter havsöring i Luleälven så tynger vi ner våra beten med hjälp av ett ”pater noster” tackel så att wobblern går efter botten hela tiden. Då är det viktigt att finishen är bra efter som att wobbler kommer att simma in i stenar och annat bråte flera gånger under fiskedagen. Detta klarade Tormentorns holografiska ytfinish av galant. Efter en hel dag bland stenar och annat såg den fortfarande väldigt bra ut.

Jag har provat många olika märken av wobblers. Det finns inget som är mera irriterande än när skeden går av så fort den slår in i något. Även skeden höll riktigt bra på Tormentorn, tummen upp för detta.

Kroken
Den galvaniserade kroken är lite för mjuk för min smak. Men fördelen med detta är att det är lättare att komma låss då man fastnar i älvbotten. För mig spelar det egentligen ingen roll efter som att jag har alltid med mig extra krok. Så fort jag får minsta lilla skada på kroken så byter jag, oavsett vad- eller hur jag fiskar.

Övrig
ABU Tormentorn har rasselkulor. Det är ett välkänt faktum att dom flesta predatorerna är nyfiken på ljud.

Som så många andra wobblers så levereras också denna med en fjäderring i knutöglan. Denna tog jag bort och knöt tafsen, med en öppen knut, direkt i betesöglan. Fjäderringarna på mindre wobbler är ofta för svaga, så oavsett tillverkare så är mitt tips att du skall ta bort den.

Fisket då?
Jag fiskade 5 dagar uteslutande med Tormentorn. Fördelat på 6 timmar per dag. Under dom totalt 30 fisketimmarna landade vi i min båt 25 st havsöringar, 19 st laxar, 1 st sik och 1 st harr vilket får ses som väldigt bra.

Färgerna jag fiskade med var: H-BRPS, H-BB, OR/YE och H-GOR

Från och med nu är ABU Tormentor ett givet inslag i min betesbox, men med längden 90 mm.

Här kommer några bilder på havsöringarna som jag och dom jag hade med mig i båten landade under provfisket:







 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge