Guidning Luleälv 27 oktober havsöring

Idag var jag ut med Kent och hans kompis Ola, jag guidade dom efter älvens silvertorpeder, havsöringen.
Direkt när jag kom ner till strandkanten med båten så förstod jag att vi skulle få en trög dag. På grund av allt regnande så släppte Vattenfall mer än 1 000 m3/sek, på vattnet flöt skummet som visade vart strömkanterna gick.

När vi satte ner båten såg vi 5 st båtar som var ute och trollade. Detta är också ett tydligt tecken på att fisket varit sämre dem närmaste dagarna.

Efter en timmes fiske fick Ola på en riktigt fin havsöring. Trollingspö bugade fint och rejäla gungningar transporterades via flätlinan Sufix 832 till toppen på spö. Efter några sekunder klev fisken av. Stötarna i spö berättade att det var en havsöring modell större som tagit 8 cm wobblern Rapala Flat Rap. Efter det påslaget hände inte mycket tills efter lunch.

Vid halv ett gick vi i land för att äta lunch. Den varma fisksoppan med torsk från Saltströmmen i Norge värme fint i våra magar och gav oss ny energi för att hoppa i båten och ut på älven.

Första anhalten var grynnan nedanför Paradisön. Efter ett tag fick Ola napp igen. En gäddsnipa på kilot ansåg att wobbler såg ut som något gott att äta.

Efter snabb avkrokning fortsatte vi att fiska av området, vilket gav resultat. Olle landade dagens första havsöring, en ettrig variant på 45 cm.

Med två timmar kvar av fisket åkte vi upp till nedre överskeppningen och följde kanten uppströms. Då vart det Kents tur att få upp en havsöring. Påslaget var så kraftigt att båda jag och Kent trodde att det skulle hända spännande saker. Denna fisk var i samma stolek som Olas dito.

Innan vi avslutade dagen så tog vi en sväng på samma ställe som Ola hade haft på dagens första påslag. Efter en minut klev det på en fisk modell större. Jag har helt säkert på att det var en fin havsöring som tagit den bottenfiskade wobblern.

Alla i båten vart riktigt förvånade då det kom ett en stridbar Luleälvsgädda på ca 5 kg. Efter att den simmat tillbaka till sitt rätta element avslutade vi en riktigt trevlig dag på Luleälv.

Tack för denna gång grabbar!