I Saltströmmen med Fiske Fiske För Alla och tidningens läsare

Just nu pågår Fiske För Allas läsarresa till Saltströmmen. Vi är totalt 13 st personer som fiskar efter Skjerstadfjordens välvuxna havsöringar och hälleflundror.

Idag är det fokus på havsöring. Vi började dagen med en föreläsning om havsöringens ekologi. Sedan visade jag ett sjökort med information om vart vi skall fiska. Trolling med Rapala Magnum är den dominerande metoden. Wobblern skall gå ytligt, från 2 till max 6 meter under ytan.

Vi gick också igenom teknik, farter samt hur betet skall tacklas.

Vid 10:30 var vi klar med genomgången och det var dags att åka ut i fjorden för att fiska. I vår båt valde vi att lägga fisketid på södra sidan av fjorden. Denna strategi var inte lyckad. Vi fick torsk och sej, men ingen havsöring.

Vi 14:20 fick jag ett MMS från en av deltagarna. Calle Seleborg hade landat en riktigt fin havsöring på 7.52 kg!

Vid 16:00 åkte vi in till fiskecampen igen för att äta middag.

Vid 17:30 vart det kvällspasset. Nu gick det ”bättre”. Vi kom i kontakt med två hyfsade havsöringar men lyckades inte med att landa någon av dom. Innan vi tog natt tacklade vi om till mindre jiggar och Stingsild för att få känna lite fisk i alla fall. Micke från Team Småsej tog fram sitt UL-set och började fiska småsej med en liten Stingsilda, en småsej på dryga kilot gav Micke en brutal fight.

Patrik Tjörnmark hade åkt in i Misvärfjorden tillsammans med Unde och Jonnie. Dom kom tillbaka med en bild på en godkänd hälleflundra som tagit på en Stormjigg.

Från i morgon och tre dagar framåt blir det 100 % fokus på hälleflundra.