Nu har vårsäsongen startat i Luleälv


Idag den 5 maj 2010 gick Luleälven upp. Detta är ett tecken som många av oss Luleälvsfiskare väntar på. Från det att isen går i älven så brukar det normal vara riktigt fint fiske 3 dagar framåt.
Efter det blir vatten humusfärgat från all jord och sand som följer med vårfloden vilket medför att det blir svårfiskat. Fisken ser inte våra beten. Då fungerar maggot och bläckfisk bäst.

Förra veckan fick vi en försmak av vad denna vår kan innebära. I onsdags landade jag 3 st havsöringar med en topp på 2.4 kg, alla var för 50 cm. Samma dag fick jag ett MMS från Andreas med en fin havsöring på 3.6 kg. Fisken var blank och fet, dvs nystigen. Dagen efter, på kvällen, fick jag en till fin öring på 51 cm.

Idag, strax efter lunch kom det ett nytt MMS, detta var från Johan. Han visa upp en grann blank havsöring som drog vågen till fina 3.1 kg. Johan och Patrik var ute i båt och körde trolling. Själv hade jag ett trögare fiske från land, fick känna 2st.

I morgon blir det nya tag, då också från land. På torsdag så blir det min båtpremiär.

Fiske i Luleälv håller i sig tills det att vattentemperaturen når +9 grader. Då vandrar havsöringen ut i havet för att fortsätta sitt födosök.

Länk: http://www.luleriver.se/

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge