En korv ... en lax

Vi fiskare är skrockfulla, samtidigt tycker många av oss om att skämta om just vår egen skrockfullhet. Varför? Kanske för att släta över någon som vi innerst inne vet att det inte är sant men ändå inte kan släppa, det fungerade ju senast?!

Ex:Bilen måste vara parkerad på ett speciellt sätt när jag skall fiska.Sänket måste knytas på i en viss ordning.Mina torrflugor måste ligga i en speciell typ av flugask.

Detta är saker som självklart inte har någon betydelse för själva fisket, men vi kan ändå inte ignorera dessa regler. För det är just det som det blir, en egen regel.

I kväll var vi och fiskade lax på vår sträcka i Luleälv. Mats Öberg hade redan fått en lax för kvällen så han var väl egentligen ganska nöjd. Efter att han stått och kastat ett tag så sa han, "Nej, nu skall jag ta en korv och sedan en lax".

Orsaken till att han inte fått någon lax på et tag var alltså att han inte ätit en grillad korv.

Sagt och gjort, korven grillades på elden, han åt den med stor eftertanke, bara för att ladda inför den kommande laxfighten. Precis som att han visste att nu kommer det hända.

Mats konstaterade att korven smakade bra och nu var han beredd.

Några minuter efter att han börjat fiska igen så small det på. Fighten i sig var ganska odramatisk. Det var en laxhona som hade huggit perfekt över laxflugan.

Laxen då? Den vägde 7,7 kg fördelat på fina 84 cm. Vad korven vägde har jag ingen aning om.

Men det vart en korv och en lax. Mats vart nog lite mera skrockfull efter detta, kanske jag också?!

Men för mig då? Jag måste alltid dricka en kopp kaffe vid vattnet innan jag börjar fiska, annars blir det inte ens en känning på hela dagen … så är det.

(Btw, det landades totalt 8st laxar under denna magiska kväll på vår sträcka i Luleälv.)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höstfisket 2017, Saltströmmen och Lule älv

Detta gäller för krabb- & hummerfisket i Norge